Ons voormalig bestuurslid Hanneke Haagsma liep al langer met het idee rond dat er iets moest komen om oudere mensen actief en mobiel te houden en daarmee sociaal te laten functioneren. Ze zag in Amsterdam een soort elektrische tuktuk en dacht, “wat Amsterdam heeft, kan ook in Burgum”.
Haar idee werd in 2015 opgepakt door de Stichting Oranje Ferbynt die het verder uitgewerkt heeft. Een vervoermiddel met name bedoeld voor mensen die fysiek beperkt zijn in hun mobiliteit.
De provincie Fryslân was enthousiast en honoreerde vanuit de regeling Butenút Foarút een subsidieverzoek waardoor 2 voertuigen konden worden besteld. De gemeente Tytsjerksteradiel gaf een bijdrage om de voertuigen optimaal duurzaam te maken.
Met de oprichting van de Stichting BurgumMobyl is in februari 2016 de realisatiefase ingegaan. Met ongeveer 25 vrijwilligers is de exploitatie van de BurgumMobyl op 5 juli 2016 gestart.
De leden van de Rabobank hebben onze activiteiten via Rabo ClubSupport beloond met een royale schenking van € 1.051.
Afgelopen donderdagavond 17 oktober was onze penningmeester Bert Nijboer aanwezig bij de bekendmaking van RaboClubSupport. Van de 61 deelnemers in Tytsjerksteradiel kwamen wij op de 4e plaats. Wat een geweldig resultaat en wat kunnen we dat nu heel goed gebruiken. Iedereen die op ons gestemd heeft: heel hartelijk dank!
BurgumMobyl feestelijk van start
Op 4 juli 2016 heeft gedeputeerde Johannes Kramer samen met wethouder Houkje Rijpstra de BurgumMobyl feestelijk gelanceerd.
Ooit het idee van Hanneke Haagsma en enthousiast opgepakt door de Stichting Oranje Ferbynt, staan ze nu klaar om gebruikt te worden door de Burgumers. Het bestuur van de stichting BurgumMobyl heeft sinds februari 2016 veel steun en sympathie in de lokale gemeenschap voor dit nieuwe vervoermiddel ervaren. Er is op allerlei manieren en vaak genereus meegewerkt om het te brengen tot het moment waar we nu zijn beland. Nu gaan we samen met onze ruim 35 vrijwilligers/chauffeurs van start.
Dus, Burgum, hier zijn we. Maak gebruik van ons!